Liberecká sudbury škola, 468 03 Rádlo 438
+420 705 105 123
info@sudbury.cz

Pavel

Ve škole jsem strávil velkou část svého života – od základky, kdy jsem se snažil mít „samé
jedničky“, přes gymnázium, rok na střední škole ve Spojených státech, pak Fakulta
mezinárodních vztahů na Vysoké škole ekonomické v Praze. Nejdříve bakalářské studium
(mezinárodní obchod), inženýrské studium (evropská integrace a komerční jazyky) a nakonec
už při práci a rodině s vypětím všech sil doktorské studium (Evropská integrace). Bylo to
teprve na vysoké škole, kde jsme měli možnost zvolit si pár volně volitelných předmětů, kdy
mě učení více bavilo. A teprve při obhajobě disertace se mě poprvé někdo zeptal na můj
vlastní názor. Zjistil jsem, že většinu věcí, které používám v práci, jsem se nenaučil ve škole,
dokonce i k práci, kterou mám rád, jsem se dostal víceméně náhodou… během studií jsem
ani nevěděl, že taková práce existuje.
S manželkou Zuzankou máme 5 dětí – 3 kluky a 2 holčičky a jak už to tak bývá, teprve s jejich
příchodem jsem zjistil, že mě za celou tu dobu ve škole nikdo nepřipravil na to, jak děti
vychovávat. A tak jsme začali studovat různé přístupy (hlavně moje manželka) až jsme došli
k respektující výchově a pak i k sebeřízenému vzdělávání. A právě sebeřízené vzdělávání a
svobodné demokratické školy mi dávaly pro dnešní dobu největší smysl. Především to, že
děti přebírají samy brzy zodpovědnost za svůj život a své vzdělávání. A naše role jako
dospělých není do dětí něco „nalívat“, ale vytvořit jim bezpečné a podnětné prostředí, kde
mohou samy poznávat svět. V tu dobu ale u nás taková škola nebyla, tak jsme se rozhodli
takovou na Liberecku založit. A po 5 letech fungování se nám podařilo i postavit novou školní
budovu.
Když mi to práce dovolí, snažím se ve škole být jako dospělák. Mám rád jazyky (angličtinu,
němčinu, ruštinu, ukrajinštinu a polštinu), rád cestuji a poznávám nově země a jejich
obyvatele, rád chodím do přírody na čundry a tůry po horách, jezdím na vodu. Zajímají mě i
mezinárodní vztahy, konflikty a s tím i související historie. Také mě fascinují hranice a jejich
role a celý život se snažím rozvíjet přeshraniční spolupráci. Líbí se mi, jak
funguje demokratická samospráva školy. Sám se snažím přispívat ke správě a rozvoji místa,
kde žiji, jsem téměř 12 let neuvolněným místostarostou ve své obci.